Üdvözöljük iskolánk weboldalán ! Iskolánk OM azonosítója : 201728

Nagy magyar irodalmárok nyomában, Erdélyben - Határtalanul 2019

Régi álma vált valóra a lónyaysoknak! 2019. szeptember 30. és október 03. között 46 fő diák 4 fő pedagógus kíséretében egy „ERDÉLY – SZÉKELYFÖLDI KIRÁNDULÁS SZÁSZFÖLDI KITÉRŐVEL” projektet valósított meg.

Történt ugyanis, hogy idén tavasszal iskolánk pályázatot nyújtott be a „HAT-19-03 Tanulmányi kirándulás középiskolásoknak” című pályázati felhívásra. A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. bíráló bizottsága a pályázat értékelése során úgy döntött, hogy 131 másik intézmény mellett iskolánkat 2.600.000.- Ft-tal támogatja.

A tanulmányi út célja a diákok irodalmi ismereteinek élményorientált módon történő bővítése, az Erdélyhez kapcsolódó irodalmárok emlékhelyeinek felkeresésén, autentikus környezetben történő megemlékezésen keresztül. A külhoni diákokkal való találkozás kooperációs készségeiket és az összetartozás érzését is erősítette.

A diákok kiválasztását követően 2019. szeptember 25-én előkészítő órát tartottunk, amelyen ráhangolódásként meghallgattuk a székely himnuszt, majd Erdély irodalmáról, turisztikai, földrajzi adottságairól, kultúrájáról, történelméről, művészetéről beszélgettünk. A székelyek kulináris tradícióival is megismerkedtünk. Megbeszéltük azt is, hogy Bogárfalván egy óvodás és diákcsoportnak milyen saját készítésű ajándékokkal kedveskedünk majd, s ezeket csütörtökön és pénteken el is készítettük.

Szeptember 30-án 500 órakor indultunk Vásárosnaményból, majd Ártándnál léptük át a határt, Nagyváradon keresztül érkeztünk a Királyhágóra, ahol rövid pihenőnk alkalmával a csodálatos panorámában is gyönyörködhettünk. Csucsán áthaladva láthattuk a Boncza- kastélyt, mely Csinszkának, Ady feleségének szülőháza volt. A következő állomásunk Kolozsvár volt. Elsőként a Házsongárdi temetőbe látogattunk, mely nemcsak Európa egyik legrégebbi temetője, de a sok évszázados magyar írásbeliség nagyjainak végső nyughelye. Az emlékezés szalagjait helyeztük el, Kós Károly, Reményik Sándor, Szenczi Molnár Albert, Apáczai Csere János, Dsida Jenő síremlékén. Dsida Jenőről és Reményik Sándorról költeményeikkel emlékeztünk meg. Elsétáltunk a belvárosba, ahol Mátyás szülőházát és szobrát, a Szent Mihály Székesegyházat, a Farkas utca nevezetességeit, és a Bolyai Egyetem épületét csodálhattuk meg. Marosvásárhely nevezetességeit a buszból tekintettük meg, majd tovább utaztunk Parajdra, a vacsoránk helyszínére.  A vacsora elfogyasztása után Székelyudvarhelyre érkeztünk, ahol a Hajdú Panzióban elfoglaltuk szobáinkat, és rövid esti séta után, kellően fáradtan aludni tértünk.

A második nap első helyszíne Máréfalva volt, ahol koszorút helyeztünk el a millenniumi emlékműnél, valamint gyönyörködhettünk a legszebb székely kapukban, melyekből 95 áll a faluban.  Útközben megálltunk Homoródfürdőn, ahol borvizet kóstoltunk, valamint vásárlásra is volt lehetőség a kirakodóvásárban. Erdély legszebb hegyvonulatán, a Hargitán keresztülhaladva közelítettük meg Csíkszeredát, de útközben megálltunk Tolvajos tetőn a Hármaskereszt emlékműnél, ahol koszorút helyeztünk el. A középső, legmagasabb kereszt a honfoglalás 1100. évfordulóját, a nyugatra néző kereszt a csíksomlyói ferences kolostor 1444-es alapítását, a kelet felé néző pedig Erdély neves püspökének, Márton Áronnak az emlékét hirdeti. Csíkszereda központi részén áthaladva érkeztünk Csíksomlyóra. A kegytemplomban közösen elénekeltük a magyar és a székely himnuszt, valamint hallhattunk a szent helyen történt csodákról is. A következő helyszínünk Madéfalva volt, ahol koszorúzással emlékeztünk a madéfalvi veszedelem áldozataira.  Gyergyószentmiklóson keresztülhaladva megnézhettük az Örmény katolikus templomot, valamint Szent Miklós szobrát.  A Gyergyói-havasokban megálltunk a Pongrác- tetőn (1260 m), ahol gyönyörködhettünk a csodálatos panorámában, a diákok számtalan fotót készítettek itt. Ezt követően a Gyilkos- tóhoz érkeztünk, itt a diákok megismerkedhettek a tó keletkezésének históriájával, de a valós földrajzi tényekkel is. Felejthetetlen élmény volt a Békás- szoros 200-300 m magas sziklafalai között átsétálni. A vacsorát követően még Szejkén felsétáltunk Orbán Balázs sírjához, ahol elhelyeztük az emlékezés koszorúját.

Harmadik nap a reggeli után Székelyudvarhelyen tettünk városnéző sétát. Ezután következett a kirándulás egyik legjobban várt programja: egy Székely kisfaluba, Bogárfalvára látogattunk, ahol megtekintettük a kistelepülés óvodáját és az alsó tagozatos egybevont osztály oktatását. Közösen énekeltünk a gyerekekkel és átadtuk a számukra készített ajándékokat. Diákjaink együtt játszottak, fociztak a gyerekekkel. Nagyon megható volt látni a kicsik csillogó tekintetét, a szeretetteljes fogadtatás valóban a kirándulás legfelemelőbb közel 1,5 órája volt. Meglepetésben is részünk volt, mivel a szomszéd település óvodásai éppen ott tartózkodásunk idején érkeztek szekereiken hívogatni a szüreti mulatságra, így a népviseletbe öltözött apró csőszlányok és csőszfiúk műsorát is megtekinthettük. A falu templomába is bementünk, amely teljes egészében a lakosok keze munkáját dicséri. Elbúcsúztunk a bogárfalviaktól és utunkat Parajd felé vettük, de útközben még megálltunk „Erdély plázájánál” Korondon. Ezután Szovátán felsétáltunk az üdülőfalu barokk kastélyai között a Medve-tóig, majd azt megkerülve visszaérkeztünk a buszhoz. Parajdon a vacsora elfogyasztása után megható pillanatokban volt részünk, hiszen vendéglátóinktól a Kell még egy szó című dal eléneklésével vett búcsút a kis csapat.  Székelyudvarhelyre visszaindulva még megálltunk Farkaslakán és gyertyát gyújtottunk Tamási Áron sírjánál, valamint a Trianoni emlékműnél, mely egy 10 tonnás, nagy Magyarországra emlékeztető kőtömbön áll.

Utolsó napunkon első állomásunk Székelykeresztúr volt, ahol a Petőfi emlékeket, a Gyárfás kúriát tekintettük meg, és megkoszorúztuk a körtefát, mely alatt az „Egy gondolat bánt engemet” című vers íródott. Fehéregyháza határában megálltunk egy emlékműnél, ami egyben egy tömegsírt is jelez, a környékbeliek úgy tartják, hogy valószínűleg itt van eltemetve Petőfi, hiszen ez a sírhant van a legközelebb ahhoz a helyhez, ahol a költőt utoljára látták.  Fehéregyházán az 1849-es csata színhelyére érkeztünk, ahol a tömegsír felett emlékparkot létesítettek és itt került berendezésre a Petőfi Múzeum is, valamint szobrokkal emlékeztek meg azokról a műfordítókról, akik Petőfi műveit különböző nyelvekre fordították. Diákjainkra nagy hatást gyakorolt Józsi bácsi előadása, aki a csata történései és Petőfi eltűnésének körülményei mellett, a szórványban élő magyarság helyzetét is érzékeltette velük. Petőfi szobránál az emlékezés koszorúját helyeztük el. Következő állomásunk Segesvár volt, ahol sétálhattunk az ősi szász település és a vár ódon hangulatú utcáin, mely az UNESCO Világörökség része. Láthattuk Vlad Tepes (Dracula) szülőházát, felsétáltunk a 170 lépcsőfokból álló diáklépcsőn, mely a legenda szerint 10 évvel megfiatalítja az embert… Hallhattunk a középkori óratorony történetéről, valamint Petőfi szobrát is megnéztük, bár ez utóbbi inkább megdöbbentő, mint megható volt (mintha Elvist mintázná és nem nemzeti hősünket)!

Tanulmányi kirándulásunk utolsó megállója Körösfő volt, ahol koszorút helyeztünk el Vasvári Pál kopjafás síremlékénél. A kalotaszegi fatornyú templom orgonáján eljátszott magyar Himnuszt is meghallgathattuk és megcsodálhattuk a kazettás mennyezetet és a jellegzetes kalotaszegi kézimunkákat. A kirakodóvásárban diákjaink még elkölthették megmaradt román pénzüket, majd Ártándon keresztül Vásárosnamény felé vettük utunkat. A buszon még összefoglaltuk a négy nap eseményeit és 2130 körül megérkeztünk iskolánk elé.

Végig csodálatos időnk volt! A buszon és az emlékhelyeken számos vers, népdal és a nemzeti összetartozásról szóló dal hangzott el, sokat közösen énekeltünk el. Biztosak vagyunk abban, hogy a diákok rengeteg olyan új ismerettel, benyomással, élménnyel gazdagodtak, melyeket kamatoztatni tudnak tanulmányaik és életük során.

Köszönjük a Nyírség Utazási Iroda idegenvezetőinek (Éva néninek és Laci bácsinak) a 4 napos kalauzolást, jó tanácsaikat és kedvességüket, mellyel a diákok felé fordultak.

Köszönet illeti Szászi Dóra projektgazdát a pályázat megírásában és lebonyolításában való hatékony közreműködéséért, továbbá Szűcs Istvánné és Himcsuk István kísérő pedagógusokat feladatteljesítésükért!