„Nem elég magyar anyanyelvűnek születnünk, tanulnunk kell magyarul a sírig.”
Nagy László
Pataki Melánia 10. c osztályos tanuló (felkészítő tanára: Dérné Cseresnyés Anikó) az Implom József Középiskolai Helyesírási Verseny Kárpát-medencei döntőjében szakképző iskola kategóriában I. helyezést ért el.
Amint azt dr. Nagy János professzor emeritus, a zsűri elnöke elmondta, a pandémia a lecsengő fázisához érkezett a Kárpát-medencében, de a személyes jelenlét kockázatát a szervezők nem vállalták, így a novemberi iskolai helyesírási verseny után a megyei és az országos forduló már az online térben zajlott le.
A december 2-ai megyei fordulóban a hagyományokhoz híven egy tollbamondás és egy feladatlap várt a versenyzőkre. A tollbamondás hanganyagát a szervező Erkel Ferenc Gimnázium honlapjáról kellett letölteni, az ezt követő feladatlapot pedig a megadott időpontban a Moodle rendszeren keresztül lehetett elérni. A feladatsor mind a feladatok nehézségi fokában, mind pedig időkeret tekintetében kihívás elé állította a versenyzőket.
A tollbamondást a megírás után rögtön szkennelve, majd postai úton is el kellett küldeni javításra.
Pataki Melánia a megyei versenyen I. helyezést ért el, s ezzel bejutott a Kárpát-medencei döntőbe, ahol megyénk legjobb szakképzős helyesírójaként képviselte intézményünket, a Lónyay Menyhért Baptista Technikum és Szakképző Iskolát.
Az idei végső megmérettetésen 115 tanuló versenyzett gimnázium, szakgimnázium, szakképző iskola és határon túli kategóriákban.
A különféle színvonalas szakmai és egyéb értékes kísérő programok február 24-25-én folyamatosan online zajlottak a gyulai Erkel Ferenc Gimnázium honlapján, illetve megtekinthetőek voltak YouTube-on.
A döntő versenyfeladataira február 25-én délelőtt került sor.
A tollbamondás idén a trianoni békediktátum utáni kiigazításokról szólt: azokról a kisebb területekről, amelyeknek a lakói mindent megtettek Magyarországhoz tartozásukért.
Tanítványom a tollbamondással elérhető maximális 60 pontból 55 pontot szerzett.
A döntő feladatsorával kapcsolatosan Nagy János professzor úr értékeléséből idézek:
„A feladatlap a Moodle rendszerben sajátos korlátozást és feladatszabadságot hozott.
A korlátozást annyiban, hogy a megoldásokat főként feleletválasztások módján jelölték meg a versenyzők: választás helyes és helytelen között, kakukktojás típusú kiválasztás stb.
A feladatok megszabásában a papír alapú tesztlapokhoz képest alkalmazhatóvá váltak képek, ábrák is, elsősorban a különböző írásmódok jelentéseinek megkülönböztetésében.
Némi nehézséget az is jelenthetett a megoldásban, hogy az egymás után következő teendők során az egyszer jóváhagyott megoldást utólag már nem módosíthatták (azaz nem lapozhattak vissza javító szándékkal). Ezzel együtt volt idejük a diákoknak a megoldásokra. ”
A versenyt követő bő két hét alatt izgatottan vártuk az eredményhirdetést, melyre online záróünnepség keretében március 15-én, nemzeti ünnepünkön került sor.
A döntő eredményhirdetésén évről évre minden kategóriában az első hat helyezett tanuló és felkészítő tanára neve hangzik el.
Felemelő érzés volt hallani, hogy iskolánk tanulója, Pataki Melánia a szakképző iskolai mezőny országos legjobbja lett.
Büszkék vagyunk erre a szép lónyays sikerre.
Dérné Cseresnyés Anikó
felkészítő tanár